Ban Chang

Tjingeling! Vi är tillbaka från Ban Chang och har redan skrivit Thaiprovet. Det gick bra trots minimal plugginsats. Läraren klappade mig till och med på axeln under hörförståelsen och sa 'gooooood'.

Dagarna i Ban Chang var riktigt härliga. Vi lämnade tomten enbart en gång, för att äta middag på Jeb's reataurang i Onsdags. Två rikigt lugna dagar har det varit. Skönt! Vi kom fram till huset närmare kl 22 i Tisdags kväll så det var becksvart när vi kom fram. Vi var båda lite mörkernervösa och när vi hörde ett konstigt ljud från grannens gård kikade vi över muren och fick se rör som sprutade i och pumpade ur vatten ur deras pool. Det läskigaste var att det såg ut som att en kvinna i burka satt och höll i rören. Kvinnan rörde sig inte även fast vi stod och glodde på henne. Vi fick panik och sprang in i huset och låste alla dörrar. När vi vaknade i Onsdags och gick ut för att se om kvinnan satt kvar fick vi se det här:


Jaha, bara en liten rengöringsmaskin med en vit lucka på toppen!

Poolen var äntligen klar så vi kunde bada! Så här fint ser det ut nu:


När vi tog ett morgondopp dök plötsigt en Thaikvinna upp bakom grannarnas mur. Hon skulle visst städa grannhuset. Med sig hade hon sin lilla söta dotter. Vi bjöd in dottern för ett dopp i poolen. Hon stannade i 7 timmar! Haha, jaha. Dumpa ungen bara, gör det. Simma kunde hon inte heller. Det funkar visst lite olika i Sverige och Thailand. Jag har svårt att tro att en svensk mamma skulle lämna sitt icke-simkunniga barn i en pool hos två okända tjejer hela dagen. Jag gillar kulturskillnader, det gör allt lite mer spännande. Kul hade vi i alla fall. Vi lekte i poolen heeela dagen!



Tjejen (jag har glömt bort vad hon heter, eller egentligen lärde vi oss aldrig vad hon heter för namnet var så krångligt att uttala) kunde ungerfär lika mycket engelska som vi kan thai. Så det var en utmaning att försöka förstå varandra med de få ord vi kan. Jag tror nästan jag lärde mig mer thai den här dagen än jag gjort hittills under thailektionerna.





Efter ett tag blev vi hungriga och fixade lunch. Vi hade köpt hem ingredienser till tonfisksallad. Inte riktigt thaistyle men tjejen åt och sa att hon gillade det samtidigt som hon gjorde ogillande grimaser. Stackars barn, vi gav henne en påse chips istället. 




När vår nyfunna vän fick tag på kameran började en fotosession.






Hey baby... kommer du hit ofta eller?



Yo!



Att dricka öl i solen är skadligt.



Näää! Jag skojar bara!






Och så fotografen i egen hög person.



Efter maten hade vi simlektion. Här övar vi benrörelser.



När det började skymma kom mamman och hämtade sin dotter och tur var väl det för både Angie och jag var helt slut efter en hel dags vattenlek.



Nästa dag vart spenderade jag i skuggan och Angie i det lufkonditionerade sovrummet. Angie körde under Onsdagen nämligen klassikern att vara i solen hela dagen utan solkräm, vilket resulterade i att hon blev röd som en tomat och att huden bubblade då hon vistades utomhus. Mina minnen från första solbrännan i Ban Chang var fortfarande tillräckligt starka för att få mig att smörja in mig med åttan en gång på morgonen i alla fall. Min hud bubblade och sved enbart då jag var utsatt för direkt solsken så jag vågade mig ut i skuggan. Vi slappade och pluggade lite inför thaiprovet innan vi åkte hem på kvällen.

När vi kom till bussstationen hade vi precis missat en buss så vi fick vänta en timme på nästa. Under tiden tog vi en fika på cafét intill busstationen.

Angie betällde en frappé.



Och jag beställde en kopp grönt te. Det såg inte riiiiktigt ut som jag hade förväntat mig.

Gällande smaken blev det ingen överraskning i alla fall. Det smakade precis som det såg ut. Äckligt.

Så ledsen jag blev...



Bussen var försenad så vi fick vänta i säkert 15 minuter extra. Vi hann blir riktigt rastlösa under de minutrana. För att fördriva tiden tog jag på mig en omvänd burka, alltså en akrub.

Kommentarer
Postat av: Angyyy

akruben var utan tvekan det roligaste under hela ban chang-vistelsen!

2010-05-07 @ 15:36:14
URL: http://angeelicasvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0