TU2YOU

I fredags var det avsluting för projektet TU2YOU. Alla kids, thaistudenter och utbytesstudenter träffades för någon form av orienteringsaktivitet som gick ut på att följa en karta och utföra uppgifter på stationerna längs vägen på kortast tid. Det var inte alls speciellt varmt att jogga/springa runt i ett 40-gradigt Bangkok, näe då :) Mitt team hette 'Chai-yo!' vilket betyder seger på thailändska. Vi lyckades inte riktigt leva upp till namnet men slutade som två i alla fall.


Team Chai-yo! vid andra stationen under utförandet av vår segergest. Waen, Dae, John, Phon och jag.



Första uppgiften var att assistera kidsen när de på engelska skulle förklara hur man tar sig från skolan till första stationen.


Tredje stationen var inne på donken (air-con!), där vi fick i uppgift att gå till en butik i närheten för att köpa lite olika thaisnacks samt ta reda på dess ingredienser och namn.

Mycket snarr fanns det i shopen.


Målet var Rattanakosinmuseet. Rattanakosin är grunden till nuvarande Bangkok om jag inte fått det hela om bakfoten. Jag är inte jordens största museumsfan direkt men det var en väldigt fin tanke att göra något ihop med barnen. Vissa delar av utställningen hade säkert varit intressanta om man själv kunde bestämma vad man ville se och takten på turen runt muset. Att i en grupp på närmare 40 personer sniglandes sicksacka genom denna labyrint till museum kändes mer som ett straff än en belöning. Angie och jag tillsammans med en hyperaktiv 6-åring var de första ut ur varje rum. Mot slutet var i alla falll även de mer kulturellt lagda studenterna hungriga så vi sprang igenom de sista rummen.

På Rattankosinmuseet. Alla var riktigt glada att nå sista stationen och få komma in i en luftkonditionerad byggnad.

Yey, vi kom tvåa!


När turen på museét var över fick kidsen åka hem och vi andra gick och åt middag.




I lördags var jag uppe i ottan för att åka till vår Thai Cuisine lärares restaurang på matlagningskurs. Vi fick göra röd currypasta, Lab (en thailändsk sallad), kokosmjölk av 10 år gamla kokosnötter, en fiskosoppa och en wok. Maten vi lagat åt vi sen till lunch. Allting var det-brinner-munnen-ge-mig-vatten-ris-sallad-starkt men ändå riktigt gott. Det godaste var nog ändå det enda som vi inte hade tillagat själva, en musselcurry som kockarna hade gjort på vår currypasta.

När jag kom tillbaka till amarin bestämde Angie och jag oss för att åka till central pinklao (ett köpcentrum i närheten) för att klippa oss. Jag har inte klippt mig sen i julas så det var ju verkligen dags. Jag har varit lite nervös för att klippa mig här då jag har dåliga erfarenheter av att klippa mig i länder där jag inte kan prata med frisören. Det gick åt skogen både i Kina och Spanien. Vi gick runt i central ett tag och hittade en salong som klipper för 300 Baht (ca 65 kr). Jag hade inte behövt vara nervös alls för jag blev jättenöjd!
Idag har jag pluggat hela dagen, varit riktigt fokuserad och fått en hel del gjort. Stolt som en tupp är jag över mig själv! På tisdag har jag mina två sista föreläsningar och sen är det bara proven som ska skrivas innan terminen är över. Sen kommer Lisa! Så kul det ska bli!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0