Sista dagen...

Jaha, då var sista dagen i Bangkok här. Det känns tråkigt att lämna allt detta bakom mig efter fem månader. Jag har verkligen älskat att leva i Bangkok. Staden, kulturen och alla människor jag har träffat. Jag kommer definitivt att komma tillbaka hit. Samtidigt så känns det skönt att åka hem, jag är redo nu. Jag ser fram emot en sommar i Sverige! Fast om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog få myror i brallan ganska snabbt och vilja åka tillbaka efter en vecka eller två :) Nä, jag tror på den här sommaren. Den kommer att bli underbar!


Efter middagen på Pranakorn Bar i torsdags gick Lisa och jag en sväng till Khao San för lite shopping. Eftesom regeringen har bestämt att det är utegångsförbud i Bangkok 12-4 på natten så var vi tvungna att åka hem innan tolv. Taxichaufförerna får en bot på 2000 Baht (ca 250 kr) om de blir tagna i en poliskontroll under den här tiden. Eftersom taxisarna måste hinna hem innan 12 så fanns det inte allt för många runt Kaho San vid halv tolv. Så vi tog en tuk tuk.

Vår tuktukförare och hans flickvän.


Vi misstänkter att de bodde en bit bort och hade bråttom hem för jisses vad han körde! Vi var inte långt från att tippa omkull i kurvorna vill jag lova. Men hem kom vi!




Igår kväll gick Lisa, Allison och jag till skybaren på toppen av State Tower. Skybarer är alltid längst upp (i State Tower ligger baren på 64e våningen) i fina hotellbyggnader. Folk öppnar dörrar och trycker på hissknappar åt dig, de hälsar på dig hundra gånger, tilltalar dig med miss eller madam, följer dig till bordet och varnar dig för trappsteg (vilket i och för sig inte alls är så dumt när det gäller mig). Du får en varm handuk som luktar citron att tvätta händerna med när du kommer, toaletten är fullsmyckad med orkideer, handukarna ihoprullade och staplade i perfekta pyramider och man får en skål med skalade(!!) pistagenötter med obegränsat antal påfyllningar. Jag känner mig alltid så obekväm när jag är på ett sånt fint hotell. Som att jag är ett litet barn från förorten som har fått lånat en askungenklänning för kvällen men egentligen inte passar in. Den känslan tonades förvisso ner en del efter besöket på State Tower då vi i hissen på väg ner mötte ett helt gäng meldelålders män i träningsoveraller och gummitofflor från någon sportförening i armenien.

Så här ser State Tower ut:

Bild från skyskrapercity.com

Vi drack mojitos och strawberry daiquiri.












Ljuvliga utsikt!


Idag hade vi tänkt att gå till D&D Inn på Khao San och lägga oss och sola vid poolen fram tills dess att vi pker till flygplatsen kl 17 eftermiddag. Men nu är det ju visst inte någon sol så vi får hitta på något annat.

Här kommer ett litet meddelande till min kära mor och far. Om ni inte har några middagsplaner för imorgon så har jag ett förslag :)

Förätt:
Ruccola och Halloumiost sallad med avocado

Huvudrätt:
Potatismos och köttbullar med brunsås och lingonsylt

Efterrätt:
Jordgubbar (finns det några än?) med mjölk och grädde

Snarr:
Vickingchips med lökdipp

Kvällsmål:
Tunt knäckebröd (sånt sort, runt med ett hål i mitten) med extrasaltat bregott och basturökt lönnebergaskinka och mjölk


Nu har visst Lisa vaknat så nu ska jag umgås med henne vår sista dag i Bangkok.


PÅ ÅTERSEENDE ÄLSKADE BANGKOK!! Jag kommer att sakna dig.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hahaha! Huvud- och varmrätten skulle jag ocksa ha önskat mig!

Ha en jättebra och skön flygresa min lilla fina Jessica.

Kram

2010-05-29 @ 11:10:39
Postat av: Stefan

Samtliga råvaror införskaffade och köttbulleproduktionen är påbörjad.

Välkommen Hem.

2010-05-29 @ 11:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0