Myror, Ban Chang och politik

Jag undrar hur många myror jag har ätit sen jag flyttade in här på Amarin. De måste ha byggt huset på en myrstack för i nästan varje rum bor en hord myror. Dom är små, orangea, snabba och bits gör dom. Hos mig är de överallt; på skrivbordet, i sminkväskan, i sängen, bakom kylskåpet, i vattenkokaren... Varje gång jag kokar vatten till mitt kaffe eller till en kopp med nudlar så måste jag först hälla upp vattnet i en kopp utan kaffepulver eller nudlar och filtera ut myrorna för att sen hälla vatten över nudlarna eller tillsätta kaffepulvret. Nu på senare tid har jag börjat tycka att det är lite meckigt att plocka efter myror i kokande vatten så till och från struntar jag i det helt enkelt och häller kokvattnet direkt i nudelkoppen. Jag har säkert fått i mig en hel myrsläkt, men det gör väl inget? Protein som kittlar dödsskönt i kistan.

Idag har jag mina två sista föreläsningar på Thammasat. Det känns härligt och sorgligt på samma gång. Angelica och jag kommer att åka till hennes föräldrars hus i Ban Chang ikväll för några sköna dagar vid poolen. Har de potatis på Tesco så kommer vi med säkerhet att laga potatisgratäng också. Vi har prov i Thai på fredag så det blir till att plugga en del också. Det finns ju inget bättre ställe att plugga på än i solen vid poolkanten. Effektivt :)

Angående demonstrationerna som pågår här i Bangkok så vill jag bara meddela er där hemma att ni inte behöver vara oroliga. Vi befinner oss inte i livsfara och Bangkok är ingen krigszon. Media verkar däremot förmedla motsatsen till världen. För tillfället har alla demonstranter förflyttat sig till ett område, vilket är beläget långt ifrån Thammasat och Amarin. Bangkok är en väldigt stor stad och så länge man inte befinner sig just i området där rödskjortorna håller till så är det ingen fara. Igår gick Abhisit, den nuvarande premiärministern, ut med ett erbjudande om att hålla ett nyval den 14 November i år. Rödskjortorna har inte svarat på detta än, men jag hoppas att de antar erbjudandet innan fler personer blir skadade i den här konflikten.

Jag har inga färska bilder att bjuda på idag men jag tänkte visa ett par bilder som togs med Mickes systemkamera när vi var på Koh Chang. Bilder tagna med en systemkamera blir verkligen så mycket bättre än de tagna med en vanlig fjuttig kompakt digitalkamera.





Kolla ögonfärgen! Magiskt!





















Här är en bild till dig mamma. Du ville ju veta hur det såg ut inne i kontainrarna vi bodde i på Koh Chang. Det här är tyvärr den enda bilden jag har på insidan. En lite aning får man i alla fall.



Nu ska jag packa väskan inför Ban Chang. Ha en bra vecka allesammans!


Kommentarer
Postat av: Cicci

Hejsan, va skönt att det inte är så farligt som det låter där borta. Alla frågar och jag blir mer och mer orolig för var dag som går och önskar att du snart är hemma igen. Pappa och jag har kommit på att det nu är maj dvs den månad som du kommer hem i. Visserligen i slutet av månaden men vi är ju vana att vänta...Du kanske inte är färdig och läntar hem men NU VILL VI HA HEM DIG!



Trevlig helg och många kramar från Mamma



PS:Fin kontainer tycker jag, tack för att jag äntligen fick se den.



2010-05-04 @ 17:21:02
Postat av: Cecilia

Man ser verkligen skillnaden pa kvalitén med systemkameran. Riktigt fina bilder.

Finns det inget medel mot myror?



Kram C

2010-05-04 @ 21:42:17
Postat av: Camilla

Hej Jessi!



Jobbigt att ha myror överallt! hoppas de inte kryper i din säng om nätterna. Jag hade fatt panik! Jättefina bilder, du är sa fin jessi. kram

2010-05-06 @ 16:39:26
Postat av: Angyyyy

Yooo frugan! Jag vill också ha bilderna från symme-kameran! :) Nu ska vi ha thaiproooov. Jag dör. Okej. Vi ses i taxin! Loove.

2010-05-07 @ 04:21:38
Postat av: jessica

Nej nej mamma, var nu inte orolig. Allt har lugnat ned sig. De har kommit till någon sorts överenskommelse nu. I svenska tidningar står väl inget mer nu? Inte vad jag har sett i alla fall. Och tänk dig, när det bara var liiiite oroligheter här så målade media upp en skräckbild. Nu skriver de ingenting så tänk dig hur lugnt det är då :)



jo cecilia det finns myrmedel men jag störs inte tillräckligt av myrorna för att köpa det :)



visst kryper de i sängen cam, ibland vaknar man upp med myrbett under ögat. vad rar du är cam, du är fin!



Yo Angyyy. jag tar med symmebilderna på sticket nästa gång jag kommer upp.

2010-05-07 @ 16:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0