Varning för känsliga läsare...

...detta är ett inlägg fyllt med kulturell sightseeing. I söndags fick jag mig en smärre kulturchock. Jag, tillsammans med tre andra från amarin, besökte två tempel inom loppet av tre timmar. När rutten till det tredje templet började planeras kände jag att det räckte! Skämt å sido, visst det är kul att se tempel, architekturen och designen är ju väldigt imopnerande, men det känns lite som att om man har sett ett så har man sett alla. Det värsta är nog ändå att sightseeinga runt i den här hettan! Jag vet at ni är väldigt glada åt solstrålar där hemma, men här är det faktiskt sanslöst varmt (35 grader och över 80% luftfuktighet!). Varje liten vindpust och skuggplats uppskattas högt.

Så här kommer lite bilder från sightseeingen:

Vi började vid Wat Pho. Det är templet där den liggande megabuddhan finns. Det finns flera stora buddhas i Bangkok - stående, sittande osv. (Wat betyder tempel)

Tempelområdet.




Buddhas på rad.


Bönerummet i templet.


Den här kreationen stod på tempelområdet. Gubbarna visar olika yogapositioner.


Och så liggande buddha himself!



Vi tog färjan över till Wat Arun, vilket betyder 'tempel of the dawn'. Man kan klättara upp för pelaren.
 



Det var en lång väg upp med obehagligt branta trappor.



Men det var värt att svettas lite extra på vägen upp för utsikten var riktigt fin!




På väg ner igen.


De här träsakerna såldes utanför templet. De kändes ju lite malplacerade kanske...

Träsnoppen är visst någon form av tur- och fruktsamhetssymbol. Jag kan inte tänka mig att askkoppen fyller samma funktion. Den är nog mest bara sjuk.


Turen gick vidare till china town där vi lunchande. Eller de andra åt, jag åt inte min mat för den var helt enkelt riktigt äcklig. Jag beställde en suki yaki soppa och delar av innehållet bestod av insidan på en grismage. Nej tack!

Vi gick vidare till lumphini parken...


...där folk sportade för fullt på träningsredskapen utplacerade i parken.
  

Kommer ni ihåg när jag var på Vertigo Skybar? Baren ligger på toppen av den smala byggnaden i mitten:


Vi fortsatte gå genom parken och så dök den här killen upp:


Och lite längre bort träffade vi på den här:


Thailändarna hade picknick bredvid de här monstren som om att de inte vore något annat än vanliga gräsänder. Ser ni hur han dyker ner i vattnet och simmar iväg? Där på kanten satt han och sräckte ut tungan åt fiskarna innan.


Bredvid lumphini ligger Suan Lum night bazaar som jag var på för ett tag sen. De andra tjejerna som var med hade inte varit där än, så vi kikade förbi en sväng. Jag var vrålhungrig vid det här laget så jag beställde en falaffelrulle för 100 Baht. Dyr som stryk men det var den värd för den var riktigt god och slog grismagesoppan med hästlängder!

Nu ska jag göra mig iordning för att möta Angie vid skolan. Senare ikväll ska vi träffa Tabbi, som jag lärde känna när jag gjorde språkkursen i München för 4 år sen. Äntligen, efter tre månader, har vi lyckats hitta en kväll då båda har tid att ses! Det ska bli riktigt kul att träffa henne igen och spännande att se vad hon kan visa oss för oupptäckta ställen i stan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0