Läget i Bangkok

Jag tänkte att jag ska informera er lite om läget här i Bangkok så att ni inte blir alltför oroliga om ni skulle läsa eller höra något om det i tidningarna/på nyheterna. Nu under helgen ska red shirts (Thaksins (den förre permiärministern) anhängare, United front for Democracy against Dictatorship (UDD)) genomföra en stor protest här i Bangkok. Anledningen till protesten är att red shirts vill att Thaksin ska bli premiärminister igen. De planerar att från olika orter ta sig in i Bangkok, både vatten- och landvägen. Vapen har stulits från militärbaser runt om i landet och det finns uppgifter om att bomber kommer att sprängas på offentliga ställen i Bangkok så det kan hända att det inte blir en helt fredlig protest. Vi har därför blivit rådda av univeristetet att hålla oss borta från vissa platser, bland annat vårt universitet som ligger precis bredvid den stora öppna platsen Sanam Luang.Det är stället där alla red shirts kommer att samlas. Tydligen är rektorn för vårt universitet även med på red shirts hit list då han är en stor yellow shirts anhängare. Universitet är därför stängt från fredag till och med måndag. Angie och jag har bestämt oss för att åka till Koh Chang, en ö sydöst om Bangkok, över helgen. Vi åker med nattbussen imorgon (torsdag kväll) och planerar att stanna till måndag. Skulle läget i Bangkok bli alltför oroligt stannar på ön tills det lugnat sig. Om ni vill hålla er uppdaterade om vad som händer i Bangkok kan ni läsa mer på bangkokpost.com och nationmultimedia.com.

För övrigt så borde jag sitta och leta efter praktikplatser nu men jag är alldeles för prillig för att koncentrera mig. Jag har just druckit en kopp kaffe vilket min kropp tydligen inte alls är van vid längre. Det är dessutom ganska demotiverande att söka praktikplatser i Sverige. Jag visste att det inte är lika vanligt med praktiker i Sverige som i Tyskland men att det skulle vara såhär svårt hade jag inte trott! För det första finns det knappt några anonnser och från de företag jag skriver till och frågar om de erbjuder praktikplatser får jag ett ”vi har tyvärr inte möjligheten att erbjuda praktik just nu”. Men jag tänker inte ge upp. Jag vill verkligen vara i Sverige nära familjen och äntligen få uppleva svensk sommar igen! Sist jag var i Sverige under sommaren var 2005! Skam den som ger sig ;)
Så istället för att leta jobb har jag varit kreativ och gjort en kalender med inbyggd reseplan för tiden som jag har kvar här i Thailand. Så här ser den ut:





Nu ska jag snart går ner i lobbyn där Angie och Micke ska ha ett Entourage-rally (det gillar du va myran? :)). De planerar att plöja igenom alla säsongerna, kanske inte alla i sträck men de startar ikväll i alla fall. Efter att ha sett ett halvt avsnitt är jag väl inte det största fanet av den serien men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Jag ska ge det en chans!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Jessica du kanske borde stanna inne hela helgen eller fly från stan, det låter som att det kan bli en galen helg!



Haha, hoppas du tycker om Entourage. Ge det en chans i början för det blir bättre senare i serien :)



Är imponerad över ditt schema :)jag skulle också behöva bli mer organiserad, du kanske kan lära mig sen!

Hoppas middagen smakade bra...



Saknar sig! Pussar och kramar

2010-03-10 @ 17:06:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0