Turist - Javisst!

Idag bestämde jag mig för att se mig runt i Bangkok lite. Jag började med att åka till Lumphini Park som ligger i stan. Den är tydligen döpt efter Buddhas födelseort i Nepal. Det är verkligen en jättefin park. Jag älskar stadsparker! Tanken på att man befinner sig i en stad med 10 miljoner invånare och strosar runt i en grön oas där man inte märker av det hektiska livet runt omkring är härlig tycker jag.


Ingången till Lumphini parken.




'The floating island'. Jag vet inte riktigt om jag vill påstå att den flyter, men så står det på skylten i alla fall.


Härlig kontrast! Blommor och skyskrapor.















Haha, alla sätt är bra utom dom dåliga va? Här har någon surrat fast en minipalm på ett träd med hjälp av presentsnöre.









Efter att jag varit i parken följde gatan Silom tills jag kom till en Skytrain-station. 

Silom.



Vid Sky train stationen.



Jag åkte två stationer och hoppade av vid Bangkok Royal Sports Club. Den såg riktigt fancy ut den! Jag tror man kan göra allt från att spela golf till att rida på den där gräsplätten.



Därifrån gick jag till ett område där flera malls är samlade. Jag kollade runt lite och sen tog jag en taxi hem. Taxichauffören köpte två påsar friterade bananskivor av en mitt-i-gatan-försäljare när vi stod och väntade vid ett rödljus. Först så bjöd han mig på en bit och sen så gav han mig en av påsarna. Haha, så himla snällt. Jag gillar de där friterade bananerna så jag blev jätteglad jag :D


Ett plaza utanför ett av köpcentrena.



Någon som vågar sitta på den här bänken? :p



Det var så härligt att gå runt i stan idag. Jag gillar Bangkok mer och mer för varje liten del jag upptäcker. Det finns så många olika sidor av den här staden. Det gör den intressant, man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn!
I morgon fortsätter sightseeingen då jag ska följa med Markus och Damaris på en tur genom stan. Vi börjar vid grand palace och sen är tanken att jag ska komma på några bra ställen att gå till. Känner mig inte direkt kvalificerad för rollen som turistguide i Bangkok men jag ska göra mitt bästa. Jag har ju min lonely planet :)

Jag har just kollat på en komedi komplett fri från läskiga inslag. Jag brukar ju vara lite känslig när jag kollar på deckare och vampyrfilmer men nu börjar det gå till överdrift alltså! Jag läser just nu en tantsnuskbok som Angie kallar den, Bedragen av Katerina Janouch. Den handlar om ett par i 35-årsåldern, deras 4 barn och äktenskapskris. I boken dyker helt plötsligt en 20-årig kille upp och menar på att han är mannens son. Sen kommer det fram att den här ’sonen’ är lite mysko och sysslar med skumma affärer. Det förekommer bilar som förföljer folk, det rings konstiga samtal och sms och sonen bryter sig in i huset. Av någon anledning får jag inte det här ur huvudet och har fullt med galna tankar i huvudet på nätterna! Dessutom pratade Angie, Billy och jag om spöken, andar och folks spökupplevelser för ett par veckor sen och jag tror fortfarande att hela rummet är fullt med andar när jag ligger där och ska sova. Jag har sovit med sänglampan tänd för länge nu. Haha, jag får såna här knäppar ibland men det brukar gå över rätt snabbt. Nu har det hållt i sig lite väl länge tycker jag! I morse när jag vaknade kände jag mig helt mörbultad. Kändes som att jag inte fått en blund på hela natten.
SÅ! I ett försök att lösa problemet har jag internetforskat om Feng Shui och fått reda på att jag har kua-nummer 9. Detta innebär att min riktning för bästa möjliga energitillförsel är öster och min rikning för optimal inre utveckling och harmoni är söder. Därför har jag nu möblerat om i mitt rum och sängen står med huvudänden riktat åt sydöst. Det vore väl själva f-n om jag inte skulle få sova nu. Jag hoppas på det i alla fall! Vi får väl se hur det funkar.


Angie när vi åt middag igår.



Och så jag. Jag ser trött ut och det var jag också. Det är jag nu med så jag ska gå och lägga mig. Wish me luck!



Kommentarer
Postat av: Ullis

Älskling, vilka fina bilder! Vad skönt att du kom ut på lite sightseeing. Ja du, det är inte lätt att vara rädd. Hoppas att du kan sova lite i natt då! Puss puss

2010-03-01 @ 21:29:29
URL: http://ulrikarasmark.blogg.se/
Postat av: Cicci

Nä men så fint Bangkok är! Jag trodde att det bara bestod av skitiga gränder med katter bland maten:) Det är ju vad man mest fått se hittills i alla fall. Skojar bara, men det är kul att du ser dig om lite.

Du är lite konstig du som möblerar och har dig med sängen, jag hoppas att det lyckas så att du kan sova gott.

Kramar mamma

2010-03-01 @ 22:24:54
Postat av: Camilla

Hej Jessi,

Vilka underbara bilder. Kul det med palmen och nej sag inte sa gott ut med en inbakad korv. 2.50 verkar ju vara ett bra pris om man gillar sushi. Du akta dig för det där äpplet ;-). kram

2010-03-03 @ 22:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0