Mer sightseeing

Så i tisdags var jag ute på tur med Markus och Damaris. Vi började på grand palace där jag visserligen har varit en gång redan. Det var precis när jag kommit hit. Jag var som nybörjare i Bangkok extremt känslig mot värmen så jag mer eller mindre sprang genom grand palace utan att verkligen titta mig omkring då jag trodde att jag skulle avlida i hettan. Så jag tänkte att det kunde vara värt att gå dit en gång till och faktiskt vara uppmärksam den här gången. Thammasatstudenter kommer in gratis (för turister kostar det 350 Baht/ca 80 kr) på grand palace om vi har uniform och studentkort så jag svirade om till skoluniform innan jag mötte upp turisterna.


Jag i skoluniform.



Grand palace är ett tempel och ett palats så de är ganska strikta med klädseln där. Vi kom fram till entrén efter att ha gått hela långa uppfarten i stekande sol. Där blev Markus tillsagd att han hade för korta byxor. Killar måste ha brallor som räcker ända ner till fötterna. Så vi fick gå tillbaka den lååånga vägen till klädutlåningskontoret där man får låna kläder om man är oanständigt klädd. När vi stått i en lång kö fylld med halvnakna turister och äntligen var på väg mot entrén igen blev Damaris stoppad av en vakt som påpekade att hennes leggings är för tajta. Så det vara bara att ställa sig i kön igen. Tjejer får nämligen inte ha på sig leggings, visa axlarna eller ha kjolar som visar knäna. Jag frågade vid entrén om min kjol var ok eftersom den är ganska kort. Ja men det var ju absolut inga problem. Det är ju en skoluniform! :)










Efter grand palace var vi så varma så vi gick ner till floden och hoppade på en båt för att få lite svalkande vind. Det var samma båttur som jag gjorde sist. Det gäller ju att köra på säkra kort ;)









På båten träffade vi på en grupp japaner som också var ute och turistade. Vi småpratade lite med dom och efter ett tag frågade en av japanerna om de fick ta kort med oss. Javisst fick dom det! Vi posade i ett hav av 10 japaner. En efter en skickade de fram sina kameror till fotografen. Alla ville ju ha ett kort taget med sin egna kamera förstås! Haha, snacka om att de levde upp till stereotypjapanen. Jag bad de inte ta kort med min kamera men lite senare när fotograferandet egentligen var över, kom en liten japan på efterkälken och ville ha en bild han också. Så då passade jag också på att få mig en bild!





Något som är ganska kul och samtidigt väldigt främmande för mig är att munkar behandlas som att dom är heliga. Först och främst får man som tjej absolut inte beröra en munk, vilket gör att man känner sig pestsmittad när man möter en på gatan. Munkarna försöker hålla sig så långt borta från en som möjligt och själv gör jag detsamma enbart av respekt och rädsla att göra något som anses helt galet av hela den thailändska befolkningen. Folk ställer sig upp på bussen och erbjuder sina platser till munkarna när de stiger på. På den här båten hade de säkrat upp sig genom att markera munkarnas platser så att det inte ska bli några missförstånd.








Efter flodturen åkte vi till amarin och hämtade min bikini sen så smugglade Markus och Damaris med mig till poolen på deras hotell. Poolen är på taket. :) Helt underbart! Vi tog ett dopp, sen satte oss i varsin solstol och avnjöt en öl i solnedgången. De borde verkligen skaffa en takpool till amarin! Fast det är klart, då skulle det garanterat vara ännu svårare att motivera sig till att gå till skolan på dagarna :)











Idag följde jag med Angie till skolan och lämnade in midtermarbetet hon skrivit. Efter det tog vi båten till en skytrainstation och därifrån tog vi oss med skytrain till ett köpcentrum där vi åt indisk lunchbuffé. Maten var helt ok, men kall!

De här fina skolmatsalsbrickorna av plåt fick vi äta på. Lyxigt!


Jag på färjan idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0