Helgen i Cha Am

Jag är just hemkommen från en trip till carrefour med Angie. Vi har handlat mat, tvättmedel, snarr och annat viktigt. Annars så har jag suttit vid skrivbordet mest hela dagen. Jag har bland annat pluggat inför mitt midterm prov i beginning thai som jag ska ha på onsdag. Det här språket alltså! Inte helt lätt. Men jag måste säga att även om det är svårt att lära sig, speciellt med alla olika tonlägen, så finns det ändå någon sorts logik i det hela. Det vore häftigt att vara flytande i thai innan jag åker härifrån men jag tror inte direkt att det kommer att hända.

I helgen var Angie, Micke och jag i Cha Am. Det är en mycket trevlig liten stad. I Cha Am är det inte så mycket västerländska turister utan mer thailändska turister. Och det märktes vill jag lova. I stort sett alla människor badade med kläderna på och hade på sig kläderna hela dagen på stranden. Det var flera gånger under dagen på stranden som vi blev smygfotade och vi blev någon gång även tillfrågade om vi kunde vara med på kort. När vi var ute och cyklade så vinkades och tjoades det när vi körde förbi.

Det som gjorde resan ännu roligare var att vi träffade Angelicas kompisar som bor där. Jättegulliga människor allihopa. Vi gick med dem till en bar där ett live band spelade. De beställde in mat och dryck som aldrig verkade ta slut. Maten kom in på rullande band hela kvällen och så fort ett glas var tomt kom en servitör och fyllde upp det igen. Gott var det! Det är så kul att äta thai mat med thais. Då vet man att man får den ”riktiga” thaimaten och så får man äta på riktigt thaivis. Thais äter ofta som man äter tapas, de beställer in många smårätter och så delar alla runt bordet på maten. Vi åt en massa olika saker. Det var crabsticks som man doppade i soja och wasabi, kyckling med cashewnötter och ris, köttsallad, tom-yam soppa (stark sötsur soppa) mm..
Resten av helgen låg vi på stranden och gjorde en liten cykelutflykt. Mer varken hann eller orkade vi göra. Med runt 35 grader i skuggan är man inte så aktiv. Vi hyrde en sån cykel för tre personer. Hej och hå det var inte det lättaste kan jag tala om! Att styra var gaaaanska vingligt och att sitta längst bak var riktigt svajjigt. Känndes som att sadeln och hjulet längst bak skulle brytas loss från resten av cykeln. 

Den här bussen åkte vi med till Cha Am. Vi stannade säkert 15 gånger längs vägen och de 17 milen tog 3 timmar att åka.



Angie var lite osäker på om bussen verkligen skulle ta oss ända fram.


En sak som var lite kul på bussstationen var att kl. 8 så spelades thailands nationalsång i högtalarna och alla som jobbade stannade upp och alla resenärer ställde sig upp. När sången var slut fortsatte alla med det de gjorde innan.



Huvudgatan längs stranden i Cha Am.



På stranden kunde man betala för att rida på en häst alt. låta sig fotograferas med en häst. 




Efter dagen på stranden gick vi upp till rummet för att göra oss i ordning inför kvällen. Att duscha med badmössa är inte så dumt faktiskt.



Hela gänget på baren.


Vår drinkvagn.


Bandet som spelade.


Det var en kul kväll!







Här är hotellet vi bodde på med vår fräsiga cykel parkerad utanför.



Det här är dörret till vårt rum. Ett gammalt omgjort massagerum kan man tro..?


Vår säng. Hård som en plywoodskiva och aningens kort.



Jag trodde den här peruken var en hund när den låg på en barstol och vilade. Den passar dig Angie!



På söndagen cyklade vi till templet och matade kattfiskar med popcorn och bröd.





Så cyklade vi förbi den här elefanten...


...och den här statyn omringad av tuppar. Tydligen så är alla tuppar där för att kungen gillar ägg. Såklart.



Och här fick vi ställa upp och vara fotoobjekt till dessa två turistande thais.


En gata i Cha Am.


Förresten, kommer ni ihåg att jag flyttade på sängen efter mitt feng shui kua-nummer i hopp om att få sova? Och vet ni vad? Det funkade!! Sanslöst men sant. Jag har sovit som ett barn ända sen jag möblerade om. När jag efter första natten vaknade upp och insåg att jag faktiskt inte haft ett enda hjärnspöke och sovit hela natten så tänkte jag att det nog bara var en tillfällighet. Men icke! Sen dess har det varit djupsömn varje natt. Underbart är det. Egentligen tror jag inte på sånt där hokus pokus, men vem vet, det kanske inte är så dumt ändå? Eller så kanske det bara beror på att sängen står intill en vägg nu och jag gillar att sova vid en vägg. Hur som helst är jag glad att jag kan sova igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0