Back in town

Hejhej! Nu är jag tillbaka i Bangkok. Det var en superhärlig helg på Koh Chang! Jag gillar den ön skarpt. Jag har i och för sig inte direkt något att jämföra med eftersom att det var den första thailändska ön jag besökte. Vi hann med en hel del under dagarna på Koh Chang. Angie, Micke, Fredrik, Jackie och jag åkte med nattbussen i torsdagskväll. Några andra från Amarin var redan på ön och ännu några fler kom lite senare på fredagen. Så vi var ett helt gäng utbytesstudenter som spenderade helgen där.

Bussresan gick lite fortare än vi trodde så efter 3 timmars sömn kl 3.20 var det bara att stiga av bussen på en mer eller mindre övergiven busstation, där vi med några andra turister fick vänta tills lokalbussen (pick up med två bänkar på flaket) som skulle ta oss sista biten till båtstationen dök upp.

Här väntar vi på att båten till Koh Chang ska gå.



Soluppgången från båten.



På båten.




Efter en rejäl frukostbuffé hyrde vi moppar och åkte västsidan av ön ner till södra delen av Koh Chang.
Micke, Angie, Fredrik, Jackie och jag vid första utsiktspunkten.


En typisk bensinstation.



Vi stannade till i en fiskeby för att dricka en fruktshake. Det fanns en lång pir ut i vattnet kantad av små butiker och restauranger.
 

Utsikt från restaurangen.



Vi körde en bit till och stannade sen till vid en strand för ett dopp. Fredrik hittade en kokosnöt som han absolut skulle öppna robinsonstyle - med sina bara händer och en sten.


Det fanns en gunga på stranden. Det är ju grymt kul att gunga! Absolut en underskattad aktivitet.


Så här såg det ut där vi bodde. "Bungalowsen" var gamla omgjorde containrar. Riktigt coolt ställe.

Gatan utanför hotellet.



Dag nummer två åkte Angie, Jackie och jag på elephant trekking medan de andra var på snorkeltur. Vi blev körda tillsammans med anda turister i en pick up till the elephant camp inne i djungeln. Först fick vi bada med elefanterna om vi ville. Jackie hoppade i men resten av oss tvekade eftersom elefanterna bajsade det första de gjorde när de kom ner i vattnet. Elefantskötarna hade fullt upp med att ta upp bajsbollarna stora som honungsmeloner ur vattnet. Jag fegade ett tag innan jag bestämde mig för att hoppa i bajsvattnet. Det här kanske var enda chansen jag hade att bada med elefanter!




Efter badet började turen.





Elefantpuss.




Det var riktigt fin natur.






Törstig elefant.



Vi fick testa på att vara elefantförare också. Jättekul!





Efter turen matade vi elefanterna med bananer.


Elefanterna och deras skötare.


Vi fick varsin kokosnöt att dricka efter turen. Det ser ju så himla gott ut, men det är det tyvärr inte. Smakar typ som en blandning mellan sött vatten och surnad mjölk. 


Vi åkte tillbaka till civilisationen för att äta middag och göra oss ordning inför kvällen. Lite senare dök några av de andra från amarin upp vid vårt hotell och det blev förfest i trädgården. Senare gick vi alla bort till standen där resten av amarinfolket var.






Tredje dagen hyrde vi moppar igen för att åka längs östkusten ner till södra delen av ön. 
Fiiiin utsikt! 



Tankstopp.



Tanken var att vi skulle hyra kajaker och paddla runt i djungeln men vi hittade aldrig till stället där de hyrs ut. Vi hittade däremot en skylt om ett vattenfall så vi kollade in det istället. Det var tyvärr inte mycket till vattenfall eftersom det är lite risigt med vatten just nu. Men kollar man noga så kan man se att det sipprar lite i alla fall.


På kvällen åt vi middag på en fiskrestaurang. Vårt bord var placerat längst ut på en brygga. Härligt!
Det här var vår utsikt inåt viken.


Nu ska vi iväg till en indisk restaurang för ett par öl och naanbröd.
Jag hoppas att ni alla har haft en bra helg!


Kommentarer
Postat av: Cicci

oh, vad det ser härligt ut! jag vill också rida på elefanter.

Jag hade också velat se hur er bungalowcontainer såg ut innuti. jag har aldrig sett en sån.

Vad jag är glad att du var på den där ön istället för i Bangkok bland rödtröjorna. Hoppas att du är försiktig tills de stökat klart.

Många kramar från mamma

2010-03-16 @ 18:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0