Helgen

Hej, hej. Jag hoppas att ni har haft en bra helg! Det har definitivt jag haft.

I fredags hade vi vår andra lektion i thai. Direkt efter det tog jag och Angelica, en svensk tjej som också är utbytesstudent på thammasat och bor på amarin, en taxi till ett köpcentrum för ett shoppingmarathon. Redan i taxin började vi öva våra thaiskills och resten av helgen har fortsatt så, snart är vi nog flytande på thai tror jag :) Haha eller inte riktigt kanske med vårat 3menings ordförråd. Stället vi åkte till är ett turist shopping mall så de har även storlekar som passar en svenne. Shortsen jag köpte var i storlek xxl dock. Haha jag undrar hur xs ser ut, det lär ju vara som dockkläder. I alla fall köpte vi skoluniformer, lite dekosaker till rummet och jag lyckades även hitta en del kläder som täcker det dom ska. Däremot så hade jag, innan jag åkte hit, inte riktigt tänkt på att skostolek 41 kanske inte ingår i standardsortimentet i thailand. När jag frågat efter min storlek i x antal affärer började jag få lite smått panik eftersom att jag behöver ett par svarta ballerinaliknade skor till skoluniformen. Annars får jag inte skriva proven! Till slut hittade jag i alla fall en mer välsorterad affär som hade storlek 41. Jag hittade inga ballerina men ett par gå-ut-sandaler. Och det var ju bra så att jag får följa med dom andra in på klubben nästa gång :) Skönt att veta att det finns butiker med stora skor trots allt. Synd bara att priserna är fem gånger så höga som i stånden. Men men så är det att vara big foot i thailand.


När vi kom hem gick vi direkt ner till den lilla restaurangen precis utanför stället vi bor på. Det är ett hål väggen med 3 bord och man kan även få maten levererad upp till rummet. En måltid kostar ca 7 sek. Härligt! Medan vi åt träffade vi lite andra studenter som också var sugna på att gå ut och ta några öl. Vi tog en taxi till khao san road, backpackergatan i bkk, och provade lite olika ställen. Vi hamnade till slut på en klubb och det var här den första riktiga kulturchocken slog till. Det var ett blandat ställe med både turister och thais. Eller ja, de thais som var där var tjejer som mer eller mindre jagade utländska killar. I alla fall, stod jag vid baren och hade beställt en öl. Medan jag väntade tänkte jag att jag kunde öva min thai och sa ’hej, vad heter du?’  till en thaitjej som stod bredvid mig. Hon skrattade lite nervöst och puttade mig lite skämtsamt i sidan. Hon sa nåt på thai och jag försökte förklara att jag inte direkt kan mer thai än den meningen jag just sagt. Hon kunde inte engelska. Det här blir ju ingen bra konversation tänkte jag så jag log och vände mig om. Jag fick min öl och skulle precis gå till de andra då hon biter till mig på bröstet! Whaaaaat??!! Hahahaha!! Så himla sjukt. Vad tänkte hon där liksom?! Förutom den här lilla incidenten hade vi i alla fall riktigt roligt den kvällen! Här är några bilder från i fredags:


Dom här var jag ute med. Dee (USA), Angelica (svensk), Micke (svensk), Steve (USA).
 








Vi kom i säng först runt 6 på morgonen så gårdagen var inte speciellt produktiv. Jag blev väckt kl 14 och då var det bara upp o hoppa och ta en taxi till donken. Efter svullfesten tog vi en runda i en supermarket innan vi åkte tillbaka till amarin. Sen var det redan kväll och vi började om igen. Drog ihop några som ville gå ut åkte till en klubb. Väldigt fancy ställe och färre turister. Vi fortsatte till en annan klubb. Det var en stor lada proppad med enbart thais, så ni kan ju gissa om jag kände mig som en jätte på det stället. Jag hade väldigt bra sikt i alla fall. Det var däremot lite svårt att hålla koll på dom jag var där med eftersom alla har mörkt hår. Det var ett liveband som spelade thailändsk rock på det stället. Riktigt bra musik faktiskt! Vi var inte ute speciellt länge för alla var så trötta.


Till frulle imorse var det donken som gällde igen ;) Men vi tog ingen taxi dit den här gången. Vi börjar nämligen bli mer rutinerade nu och har bytt strategi. Vi gick ner till lobbyn och ringde efter Mc Delivery. Donken har hemköreservice här! Hur underbart är inte det?!! :) Efter den lilla energikicken gick jag och Dee ut på vår första sightseeingtur. Vi gick till the grand palace, där thailands tidigare kungar brukade bo. Jag tror inte att den nuvarande bor där i alla fall. Jag är för dåligt påläst för att kunna berätta mer om det. Ni får googla om ni är intresserade ;) Det var i alla fall ett väldgt fint palats med en massa olika häftga byggnader, temper och buddhas. Så här der det ut från utsidan:







När man går in i grand palace får man inte ha för kort kjol på sig och man måste täcka axlarna. Så jag var tvungen att ta på mig en tröja över mitt linne. Puh, det var förskräckligt varmt!

 

 

Jag tänkte även bjuda på lite bilder av universitet. Det här kortet har jag tagit när jag satt på båten på väg till skolan:

 

Kafeterian


Och jag på innergården


Usch jag bara sitter här och kladdar. Luften är verkligen extremt fuktig. Ibland känns det som man inte riktigt kan andas. Verkar inte ens som att aircon kan styra upp det problemet. Men jag ska inte klaga. Ni sitter ju där hemma i kylan och fryser era stackare :) Nu ska jag läsa i min lonely planet och ta reda på vad det finns att se i den här stan!


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vadå, bet hon dig i bröstet? Kanske är det så man hälsar i Thailand? ;)



Ja thailändare är ju inte bekannta för att vara värsta jättarna så jag kan förstå att det är svårt att hitta t.ex större damskor.

2010-01-10 @ 18:13:27
Postat av: Lina

Hihihi ett bett i tutten, ja mycket ska man vara med om innan man dör...:) Annars verkar ni ha det skit bra rent ut sagt... ja här är det kallt!!! Hörs snart!! pok

2010-01-10 @ 18:16:17
Postat av: Angelica

Haha, ett bett i tutten var en ny sak... Så kan man ju också göra för att få någons uppmärksamhet :) Låter som en riktigt rolig helg! Verkligen tummen upp för att donken har hemkörning :)

Puss puss

2010-01-10 @ 19:53:40
Postat av: Geten

dom thaiabajjorna som jagar utländska killar kallas horor jessica! de vet till och med jag och jag har aldrig varit i thailand!

Alex

2010-01-10 @ 21:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0