Hej alla nära och kära, söta och rara!

Äntligen har jag fått tumme ur och styrt upp en blogg. Jag vet inte riktigt var jag ska börja bara. Jag vill ju inte tråka ut er redan i mitt första inlägg men jag har sa mycket att berätta tycker jag. Jag ska försöka fatta mig kort.

Alltså, resan hit gick fint och allt. Eftersom jag flög med ett indiskt flygbolag så fick vi indisk mat. Väldigt god men sjukt stark! För att släcka törsten fick vi en citromljuice. ’Gud vad gott’ tänkte jag, men ack där var jag för snabb. Den härliga juicen smakade som om att den bestod av: 2 dl vatten, 1 krm citronkoncentrat, 2 msk socker och 5 msk salt. Näe, rätt gissat, inte supergott direkt. Men aja, den gick ju ner.

Så landade jag i bangkok på söndag mogon runt kl, 10 . På flygplatsen kom en taxinisse och hämtade upp mig som guest houset jag bor på hade skickat. Jag är osäker på om han faktiskt bodde i sin taxibil eller inte, men det såg ju onekligen ut så i alla fall. Härlig deko!

 


Mitt mål var att vara vaken ända tills kvällen för att kunna sova hela natten innan jag skulle till skolan idag. Det var lättare sagt än gjort kan jag säga. Efter att ha varit vaken i närmare 30 timmar med bara några småslumringar på flyget var jag tvungen att ta en powerrnap på eftermiddagen. På kvällen tog jag en öl på terassen där jag mötte två amerikanska utbytesstudenter som bor på samma guest house som mig. Efter det gick vi till en lokal ’restaurang’, typ ett skjul med plastutemöbler. Vi lyckades beställa det vi ville ha med hjälp av teckenspråk. Killen som var med tyckte om groda han så det blev hans middag. Inga konstigheter.

 
Öl på terassen


Första dagen i skolan förlöpte smärtfritt. Jag hade inga föreläsningar utan bara en orientation day med de andra utbytesstudenterna på samma program. Vi är typ 10 stycken. På onsdag är det en till orientation day för alla utbytesstudenter på hela unit. Det blir nog kul!

Ja just det, jag måste skaffa mig en skoluniform också. Den måste man ha på sig på proven och om man håller en presentation. Den består av en vit blus, svart kjol, svarta skor, ett skärp, speciella knappar man måste sy på sjkortan och en brosch. Dessutom finns det vissa regler angående vardagsklädseln man borde följa. Jag lyckades bryta varenda en av dom redan den första dagen. Tydligen så är det inga shorts, inte för korta kjolar, inga linnen med tunna axelband och helst svarta skor om gäller. Allt helst svartvitt. Jag hade på mig: korta svarta shorts, ett grönt linne med skapligt tunna axelband samt ett par gråa skor. Efter skolan gick jag ut på shoppingtur fört att göra min garderob lite mer universitetsvänlig. Det gick sådär men jag får göra ett nytt försök en annan dag. De får stå ut med min inkorrekta klädsel tills vidare.

Så här ser det ut där jag bor just nu:
 



Det är en liten väg utanför huset där jag bor. Men tro det eller ej, man hör faktiskt ingenting av trafiken för guest houset ligger in på en liten väg bland en massa andra hus.




I morgon ska jag gå på en housingtur som arrangeras av universitetet. Då går vi runt och kollar på lägenheter man kan hyra. Jag vill helst bo nära universitetet, gärna med gångavstånd. Jag tog nämligen bussen till skolan i morse och det var en upplevelse för sig kan jag lova! Men det berättar jag mer om en annan dag. Det är inlägget blev ju inte speciellt kort direkt... Sorry för det :)

Nu ska jag ut och ta mig ett dopp i poolen :)

Jag hoppas ni alla har det bra där hemma!

Puss och kram

 

                                                                                             

 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej tjejen!



Oj men det sag ju fint ut där du bor nu. Kul det där med kläderna. Jag träffade min kompis som varit i Thailand och fragade vilket uni hon hade gatt pa, nu har jag ju naturlitgvis glömt av vad det hette. Ja ja hoppas du har det bra iaf, verkar ju ha det lite värmare än i Sverige. Machs gut kram Camilla

2010-01-04 @ 12:23:48
Postat av: Carolina

Va härligt att läsa om dina upplevelser! Känns inte som att du är lika långt ifrån när man får se lite bilder:) Saknar dig massor, du är underbar! Kram

2010-01-04 @ 12:54:03
Postat av: Cristian

Hej vännen!

Va kul att du redan har fixat bloggen. Hoppas du hittar nån lya nära unit.

Som C skriver så känns de inte som om du är så långt borta när du bloggar... Kram på Dig

2010-01-04 @ 14:27:19
Postat av: Angelica

Åhh vad roligt att du fixat en blogg. Hahaha, jag skrattade högt när jag läste om din klädsel i skolan,det kunde man ju ge sig fan på :)Akta dig för bilarna och kom ihåg att kolla åt rätt håll! Ta hand om dig vännen... Puss puss

2010-01-04 @ 16:18:55
Postat av: jessica

Hej alla! Vad glad jag blir att ni kommenterar! Det känns som att jag är närmare er också då sörrni. Underbart! Vi hörs snart igen då! kramar till er alla

2010-01-04 @ 16:23:14
Postat av: Ullis

Vad glad jag är att du äntligen har börjat blogga! Å vilken fin blogg du har :-) Ser fram emot att följa din vardag mitt hjärta. Ta hand om dig och njut! Puss puss

2010-01-04 @ 18:38:42
URL: http://ulrikarasmark.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Gud va skönt att höra av dig!

Hahaha klädseln verklar ju kul.

Hur derkar de andra utbytesstudenterna? Hur kommer de närmaste dagarna se ut?

Sitter och ser en läskig film, "The Village". Ingen film för dig:) Men saknar dig som fan ända.



Puss och god natt

Din Cecilia

2010-01-04 @ 22:07:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0