Draft: Jan. 7, 2010

Jag vill först bara säga att jag tycker att det är superkul när ni kommenterar! Det gör mig verkligen jätteglad! :) Känns som att jag har lite kontakt till er också då och inte bara ni till mig :)

Husturen i tisdags var framgångsrik, så nu har jag ett ställe att bo på. Amarin Mansion heter det. Det var stället de visade oss först på husturen och efter det ville man inte bo någon annanstans. Det är ett superfint lägenhetskomplex och här bor de flesta av utbytesstudenterna på thammasat university så det känns som ett bra val. Dessutom är det nära till unit. Man måste bara gå ca 10-15 min till floden och sen ta färjan över till andra sidan, vilken bara tar 2 min. Perfekt! Känns gansa charmigt att få ta båt till skolan ändå :) På kvällen igår träffades alla som bor amarin på taket för en liten välkommensfest. Supermysigt! Efter ett tag så bestämde vi oss för att gå ut på ett ställe och tog en taxi till andra sidan stan. När vi kom fram fick inte alla komma in för det var en som inte hade åldern inne, en som hade glömt sitt leg och en som hade glömt byta skor från flipflops till finare (typiskt att det var jag! :-) ), så det vara bara för oss tre att åka hem igen! Men det var helt okej för uppe på taket var det fortfarande fest. Så här ser mitt rum ut:

 



Ser ni? King size bed! Så nu är det bara att boka en biljett ner hit gott folk!






Den fina utsikten från balkongen:



Men kollar man åt ett annat håll, eller som på den här bilden, neråt så kann det se heeelt annorlunda ut:
 
Haha, en liten skräphög som granne :) Till vänster om min balkong står ett gammal ruckel till avdankat hotell. Men det går bra. Det är bara att sätta på sig glajjer med skygglappar åt sidorna och neråt. Nejdå, jag tycker faktiskt att det är ganska charmigt!

Jag har även hunnit haft mina första lektioner i thai rural development, consumer marketing och thai språkkurs. I de första två kurserna är det ju inte speciellt många utbytesstudenter vilket gör att man är ganska utsatt när läraren känner för att ställa frågor i klassen. Igår blev jag frågad nånting av läraren och refererad till som ’our swedish friend’ medan jag satt och skrev ett sms. Lite obekvämt :) Men i jämförelse med vissa thais är det nog ganska ok ändå, vissa pratar i telefon på lektionen mendan andra ligger och sover.
Thai språkkursen är absolut interessant men ack så knepigt med dessa olika tonlägen alltså. Det finns 5 stycken! Ett ord, 5 olika toner = 5 olika betydelser! En av personerna som jobbar på international office på unit kallas för 'ma' vilket betyder 'häst'. Säger man 'ma' med för högt tonläge betyder det 'hund'. Hon var väldigt noga med att man skulle säga hennes namn rätt för hon är ju absolut inte en hund. Nu vet inte jag om jag tycker att häst är så mycket bättre men jag ska göra mitt bästa för att försöka träffa rätt ton.

Första thai-lektionen lärde vi oss säga: hej, vad heter du, jag heter..., jag kommer från..., tack, varsågod och kyckling. Dessa ord användes sedan flitigt under dagen. Så det blev kyckling både till lunch och middag.

Universitetsområdet är ganska litet men det finns tydligen ett större campus lite utanför stan. Campuset där jag är ligger väldigt fint vid floden. Det finns en liten marknad precis utanför med en massa matställen och vissa av dem ligger precis vid vattnet. Här verkar man betala man lite extra för 'the river view'. Eller så var det bara att den engelska menyn hade högre prise än den thailändska :) Men det är rätt okej ändå för en rätt kostar runt 15 kr. Här är jag och några andra utbytesstudenter på en av matställena när vi lunchade härom dagen:






En ingång till universitetsområdet:

 

 

Något som jag tycker är väldgt roligt med bankok är att de säljer otroligt mycket olika saker på gatorna här. Här kan man få tag i det mesta, allt från mat till gamla mynt. De här två damerna tyckte att det var en bra idé att sälja löständer:

 

 Igår införskaffade jag en uniform. Eller ja, nästan fullkomlig iaf. Jag behöver en speciell svart kjol också, men den tänkte jag köpa på fredag när vi ska till ett köpcentrum som tydligen även säljer fina uniformer. Idag måste jag ta foton för mitt studentkort i skolklädsel så nu är det bara att svira om till uniform och leta upp en fotograf. Hare fint!


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hahaha! Löständer?! Det var nog det roligaste jag sett pa länge.

Här är det isigt kallt och jag min idiot bestämde mig för att cykla idag. Mina händer frös till is.



Fint rum förresten. Ska du bo där hela tiden?



Och du Jessica, jag funderar allvarligt pa att färga luggen lila. Är jag konstig?



Din C

2010-01-07 @ 17:15:33
Postat av: Anonym

Hahaha, vad jag skrattade för mig själv när jag läste hur din lektion var när du blev påhoppad. Bulgarien i min klass i Barcelona skulle nog passa in där om det är okej att sova :)

Jag ska verkligen dela din king size bed med dig så att du vet :) Det ser ut som en riktigt fin lägenhet med en lite udda utsikt men det är bara charmigt!



Ta hand om dig gumman!! Puss puss

2010-01-07 @ 18:15:43
Postat av: Anonym

Hej vännen!! Rummet ser ju jätte fint ut och som"vanligt" ser/verkar det som du redan skaffat lite vänner... Inte konstigt med tanke på att du är du!! Hoppas allt är bra, följer bloggen nu... Love you!! hörs snart!

2010-01-07 @ 21:50:14
Postat av: Lina

Å hhj, postade precis ett inlägg men det kom nog inte med så jag skriver igen, skulle du av någon anledning hitta ett liknande beror det inte på att ja blivit glömsk... Ditt rum ser ju jätte fint ut, och du verkar redan skaffat vänner vilket inte förvånar mig med tanke på underbara du!! Följer bloggen nu. Ta hand om dig, hörs snart. love you!

2010-01-07 @ 21:58:10
Postat av: Cicci

Hej,

Du är tokig du...jag menar det där med skorna, typiskt dig. Kul att få se hur fint du bor. Men vad ska du ha i alla garderoberna? Du hade ju nästan inga kläder med dig. Du kanske måste shoppa lite! Dina kompisar ser ju trevliga ut men jag vill gärna se en bild på den svenska tjejen också. Ta det nu lite försiktigt med uttalet på lärarens namn bara.

Puss mamma

2010-01-07 @ 22:48:34
Postat av: Carolina

Haha va roligt det där med hästen...Hej hund nej förlåt häst. Min typ av humor:D Å killarna har du redan lyckats charma ser jag, såklart;) Det roliga är att det ser ut som att ni sitter i en lekstuga vid ett dockbord! Puss och Kram

2010-01-07 @ 23:08:32
Postat av: Big B

2010-01-08 @ 20:35:12
Postat av: B Bro

Näää men så konstigt att de va just du som hade fel sulor på dig.

Fräsch lya du har. kanske att ja skulle ta med mig stor-snigel o komma över till dig, haha! kan du fixa en extra madrass till dig själv under tiden vi hälsar på, kram på dig.

2010-01-08 @ 20:43:35
Postat av: Alexander Sääf

jag tror jag flyttar till dig jag jessi!



och till cecilia, ja du är konstig. Man färgar inte luggen lila.

2010-01-10 @ 21:23:04
Postat av: Camila

Va far man inte ga ut i flipisar fan vilka snobbar :-). Fint rum inte daligt ser dock ut som att toaletten är av samma sort som hemma hos dig i München alltsa med hyllfunktion, stämmer det?

2010-01-11 @ 17:36:34
Postat av: jessica

cecilia: jepp jag ska bo här hela tiden. har du färgat luggen än? haha, det är ju inte min stil direkt men smaken är ju som baken.

pyret: bara att komma hit! jag skulle bli superglad!

cam: haha jag var faktiskt tvungen att gå och kolla på toaletten för att se vilken typ det var när du skrev så! :) men ingen hylla. däremot är den halvfylld med vatten så den fyller ju inte icke-plums-fuktionen speciellt bra.

puss på er alla!

2010-01-19 @ 11:49:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0