En liten bildserie

Jag har jobbat på det här med att fixa fram några andra foton än festfoton att visa er. I går dokumenterade jag min väg till skolan.

Jag börjar med en bild på vår närbutik och restaurang. De ligger precis vid sidan av huset där vi bor. Butiken säljer det mesta som en student behöver: koppnudlar, choklad, tvättmedel, instant coffee, öl, chips, cola, shampoo och lite andra småsaker. Restaurangen har både thailändska och västerländska maträtter. Och just det även en japansk rätt finns på menyn fick jag reda på idag. Jag har nämligen hittat min nya favoriträtt nere i restaurangen: suki-yaki-soppan. Det är risnudlar och kyckling i en vattenbaserad sås blandat med ägg, lök och någon form av kål eller sallad. Den är kryddad med någon sorts chilisås. Väldigt god och nästintill lite salt faktiskt! Hur som helst så frågade våran thailärare oss idag vilken thailändsk mat vi tycker om. Jag svarade suki-yaki-soppa. Hela klassen inklusive läraren skrattade åt mig och förklarade att den soppan är ju faktisk japansk. Jaha, så nu vet jag det. God är den i alla fall!

Kiosken till vänster och restaurangen precis bredvid med ägget på fönsterrutan.



Okej, så jag lämnar amarin och går först över den här lilla bron.



Sen kommer jag ut på den stora gatan (arunamarin) som leder upp på bron där bilarna kör upp i bakgrunden.



Uppe på bron!



Det här är floden som bron går över.



Sen så måste jag ner för bron igen. När man går ner för den här trappan luktar det förskräckligt ruttet. Det har legat en död mosad råtta på ett av trappstegen ett par dagar nu vilket inte gör stanken mildare direkt. Det bor även en hel del gatuhundar och gatukatter där nere under bron.



När man kommit ner för trappen kan man antingen svänga in till vänster under byggställningen och gå till den närmaste färjan eller så kan man fortsätta rakt fram och gå till färjan vid marknaden lite längre bort. Den här gången går jag till marknadsfärjan.

De här buddhastatyerna står på ett inhängnat område på väg till färjan. Jag vet inte om det har någon religiös betydelse eller om det helt enkelt ligger en buddhafabrik där.



Folket gillar, eller rent av älskar, sin kung i thailand. Det finns bilder på honom över allt. Den gula flaggan är för att hedra kungen.



Sen svänger jag in på gatan som leder till marknaden och färjan.


Marknaden.



Just den här dagen lyckades jag gå vilse på marknaden och hamnade i den ena återvändsgränden efter den andra. När jag väl kom fram till färjan hade jag så bråttom till skolan att jag helt glömde bort att ta fler kort. Men jag kan bjuda på den här bilden på universitet som jag tog från färjan i början av januari.



Var det här en rolig bildserie det? Haha, jag är nog ingen vidare bloggare jag. Jag ska försöka komma på nåt bättre till nästa gång :)


I dag sket det sig totalt med att hålla budgeten. Efter den första lektion en idag fick jag reda på att den andra lektionen (Thai Cuisine) jag skulle haft, var inställd. Det satt en lapp på dörren till klassrummet där det stod ”Thai Cuisine is cancelled today because of the lecturers urgent mission”. Haha, de är för härliga thailändarna med sina översättningar. Jag bestämde mig för att åka till ett shopping mall och införskaffa kläder som passar sig i värmen. De senaste dagarna har jag upptäckt att det inte är någon bra idé att använda tajta linnen. Det blir svettränder i bilringarna och fläckar på ryggen. Och detta bara under transportsträckan hemifrån till skolan. Min lärare talade igår om för oss att det sägs att det ska bli 42 grader i april-maj. Hemskt! Redan nu är det 35 + och det känns varmare än så på grund av den sjukliga luftfuktigheten. Här blir det ju inte direkt svalare på kvällen heller. Just nu sitter jag på mitt rum med aircon avstängd och balkongdörren öppen och här inne är det 30 grader!
Jag lyckades i alla fall hitta en del svettdugliga kläder och lite svensk frulle (ost, salami, mackisar,tomater..) men lyckades även bränna 4000 Baht. Hej och hå det var visst 40 dagsbudgetar! Ja så kan det gå...

Några andra på amarin ska ut och ta en öl med några thaikompisar på en bar ikväll. Jag är seg som sällan förr och tror faktiskt att jag tänker stanna inne och kolla på en film i sängen. Jag hoppas att ni har haft en bra dag!


Kommentarer
Postat av: Cicci

Hej PiiJess,

Jag tycker inte att det var tråkigt att se din skolväg. En mamma gillar att se stinkande gränder och Thailändska kungars fotografier på gatan istället för en massa partybilder:)

Jag undrar om inte du och Angelika har lagt en för tajt budget? Det kan ju vara därför som den spricker hela tiden. Lite tomat och mackor måste ju i himmelens namn ingå i en dagsbudget i alla fall.

Jag tror inte att de där extra 7 graderna som kommer i i april maj kommer att märkas så mycket. Ni svettas ju redan så det blir nog samma kännsla som nu ungefär dvs. svettigt!

Vi fortsätter väl att frysa rumpan av oss här i sverige så länge, men inte ska vi klaga inte...

Ha det gott så hörs vi via telefon snart.

Puss mamma

2010-02-17 @ 16:43:18
Postat av: Ullis

Du är en superbra bloggare hjärtat! Vad kul att få se lite mer bilder. Förstår att det är jobbigt i värmen, tror inte att jag hade pallat faktiskt. Här i München har vi snö och kallt och jag bara lääängtar till våren. Ta hand om dig stumpelumpan. Stor puss

2010-02-17 @ 21:34:15
URL: http://ulrikarasmark.blogg.se/
Postat av: jessica

Haha, jo budgeten är nog lite tajt mamma men det är mest en riktlinje. Jag tror inte på förbud med köpstopp och sånt för då får jag tvångstankar att jag måste bryta reglerna :) Och tro mig, näringsmässigt sett går det absolut ingen nöd på mig.



Tack vad söt du är ullis. Det känns bra att höra de orden från en etablerad bloggare :) Jag förstår att du längtar efter våren. Sushi i parken och rosé på balkongen!



2010-02-18 @ 11:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0