Beginning Thai

Hej hej! Idag har jag varit flitig som ett bi minsann. Jag började dagen med att plugga inför thaiprovet imorgon. Efter det hade jag en lunchdate med angelica nere i restaurangen. Sen en lektion i skolan och nu sitter jag här och pluggar thai igen. Det är en utmaning kan jag tala om. I detta språket finns det något som kallas ”classifiers” som man hänger på i slutet av meningen. Problemet är att det finns olika classifiers till olika grupper av ord. Hur det hänger ihop måste man lära sig utantill helt enkelt. Ett exempel: Det finns en classifier för frukt som är ”lûuk”. Lûuk betyder ”rund” och gäller bara för vissa frukter, så som apelsin (sôm lûuk), banan (klûay lûuk)(logik: väldigt rund den) och mango (ma-mûaŋ lûuk). Handlar det om en klase bananer heter classifiern ”wii” (klûay wii) och har med en uppskuren mango i en plaståse att göra så är classifiern ”thûŋ” (ma-mûaŋ thûŋ). Ja, det är lite förvirrande det här. Men det värsta är fortfarande uttalet ändå. En thai i min klass bad mig säga nåt jag lärt mig på språkkursen och jag började rabbla de få meningar jag kan. Jag fick den inte så oväntade reaktionen skrattanfall.


Lunch.




Idag tog jag den kortare vägen till färjan då man går förbi det här templet.




När jag kom till skolan 10 minuter innan lektionen började möttes jag av ett tomt klassrum. Studenterna här går nämligen på thai-time. Det innebär att man kan droppa in lite när man känner för det, även 1 timme efter lektionen har börjat verkar vara okej.




Medan jag väntade på att de andra skulle komma roade jag mig med att ta lite kort. Det är svårt att ta kort på sig själv men det funkar bra om man viker sig lite.




Sen kom jag på att jag ju faktiskt har en självutlösare på min fräcka kamera (den är rosa!).



I morgon är det fredag igen! Hej och hå vad veckorna flyger iväg! Häromdagen fick vi reda på att köket i Angelicas föräldrars hus blir klart idag så vi åker dit och lagar mat i helgen! Det kommer bli smarrigt det. Jag vill laga en buffé bestående av enbart potatis: Potatisgratäng, potatismos, bakad potatis, kokt potatis, janssons frestelse, potatisbåtar... Haha, jag förstår inte att jag längtar så efter potatis, hemma äter jag ju nästan aldrig potatis. Det kanske är det här fenomenet med att man alltid vill ha det man inte kan få :)

Jag fick ett mail av min gamla chef häromdagen där han berättade att han och hans tjej börjar sin resa genom sydostasien nu och att de kommer till Bangkok på söndag. Så när vi kommer tillbaka från Ban Chang blir det nog middag och ett par öl med dom. Roligt!!


Plugga thai.



Här sitter jag nu. Det flitiga biit.


Så nu är jag ju borta ett par dagar gott folk. Vi hörs igen efter helgen! Jag hoppas ni får en härlig helg med mycket pulkaåkning! Jag skulle lätt åka pulka hela helgen om jag var i sverige nu :)


Kommentarer
Postat av: Cicci

Kul att se att du är som din mamma, alltid lite före i tiden. Till lektionen menar jag. Ha det nu så skönt i helgen och ät inte för mycket potatis.

Kramar från mamma



2010-02-18 @ 20:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0